شکستگی لگن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شکستگی لگن آسیب جزئی یا کامل به یکپارچگی استخوان ران است. در بین انواع شکستگی‌ها، شکستگی استخوان ران حدود ۵ درصد را به خود اختصاص داده است. در صورت نقض یکپارچگی لگن، بیشترین مشکلات در درمان ایجاد می‌شود. چنین آسیبی اغلب در افراد مسن که پوکی استخوان مربوط به سن را تجربه می‌کنند، رخ می‌دهد. رسیدگی به شکستگی لگن به خصوص در سالمندان بسیار مهم است چرا که با تأخیر در روند درمانی مشکلات جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد شد.

آیا لگن می‌شکند؟

شکستگی لگن دقیقاً در کجا اتفاق می‌افتد؟

مفصل ران یکی از نقاط حمایتی کلیدی سیستم اسکلتی است. علاوه بر این، یکی از بزرگ‌ترین مفاصل بدن است. استخوان لگن دارای استابولوم است که سر استخوان ران به آن می‌پیوندد. اتصال توسط سطح مفصلی با حفره و گردن برجسته فمور فراهم می‌شود. در امتداد یک محور ۱۳۰ درجه نسبت به لگن قرار دارد.

استخوان ران خود بزرگ‌ترین استخوان لوله‌ای بدن است. شکلی استوانه‌ای دارد که از پایین کمی منبسط شده است. در جایی که گردن استخوان ران به داخل بدن می‌رود، ارتفاعات عجیبی وجود دارد. به آنها سیخ‌های بزرگ و کوچک می‌گویند. یک استخوان بزرگ به‌راحتی در هنگام لمس تشخیص داده می‌شود و یک استخوان کوچک در پشت قسمت داخلی قرار دارد. سیخ‌ها توسط برآمدگی و خط بین تروکانتریک به هم متصل می‌شوند. قسمت دیستال به دلیل انبساط، به آرامی به داخل کندیل‌ها که دارای سطوح مفصلی هستند که به استخوان درشت‌نی متصل می‌شوند، عبور می‌کند. علاوه بر این، این قسمت با زانوبندها مفصل می‌شود.

وقوع شکستگی لگن با نقض بیومکانیک همراه است؛ بنابراین، مفصل ران بارهای ترکیبی را تجربه می‌کند که باعث فشرده‌شدن می‌شود. با این حال، با انواع خاصی از فعالیت‌ها و در برخی شرایط، پیچ‌خوردگی خاصی رخ می‌دهد که منجر به شکستگی استخوان ران می‌شود. یک مثال معمولی سقوط به پهلو با سرعت کم از حالت ایستاده است. افراد مسن اغلب این‌گونه می‌افتند. در نتیجه ابتدا لگن به زمین برخورد می‌کند که در برخی مواقع احتمال شکستگی را افزایش می‌دهد. آمارها می‌گویند که افتادن به پهلو خطر شکستگی استخوان را در مردان ۱۵ برابر و در زنان ۱۲ برابر افزایش می‌دهد.

علائم شکستگی لگن

علائم شکستگی لگن متفاوت است. آنها به نوع و محل آسیب بستگی دارند. به طور معمول علائم اصلی شکستگی لگن، عبارت‌اند از:

• کاهش تحرک مفصل؛ یک فرد نمی‌تواند حرکت را در دامنه معمول انجام دهد.
  • کوتاه‌شدن اندام یا چرخش ساق پا به پهلو؛ نشانه مکرر نقض یکپارچگی گردن یا سایر قسمت‌های استخوان ران.
  • سندرم درد با شکستگی لگن؛ درد شدید مشاهده می‌شود که همیشه با مسکن‌های معمول متوقف نمی‌شود.
  • گیرافتادن پاشنه پا؛ بیمار نمی‌تواند پای صاف شده را از روی تخت بلند کند. به نظر می‌رسد که پاشنه “چسبیده” و از سطح جدا نمی‌شود.
  • تورم بافت‌های نرم؛ این آسیب بر عضلات ران نیز تأثیر می‌گذارد.
  • خونریزی؛ ممکن است علائم خونریزی زیر جلدی ظاهر شود.
  • در شکستگی‌های داخل مفصلی ران، درد در حالت استراحت خفیف است، اما با حرکت بدتر می‌شود. در لمس، تغییرات جزئی مشاهده می‌شود. برخی از بیماران درد را تحمل می‌کنند و ممکن است برای مدت طولانی به دنبال کمک نباشند. آسیب تروکانتریک با درد شدید در حالت استراحت و  در حین حرکت همراه است که منجر به از دست دادن کامل تحرک می‌شود.
شکستگی مفصل لگن

علل شکستگی لگن

علت فوری شکستگی لگن، جراحات (ترافیک خانگی، حرفه‌ای یا جاده‌ای) است.

در بیماران مسن‌تر، چنین صدماتی اغلب با یک بار مکانیکی خفیف (سقوط یا ضربه) رخ می‌دهد که با کاهش استحکام استخوان مرتبط با افزایش سن همراه است؛ بنابراین، برای بیماران بالای ۵۰ سال و همچنین برای نشانه‌های فردی، خطر احتمالی شکستگی لگن با استفاده از مقیاس ویژه FRAX محاسبه می‌شود.

اگر فردی در گروه پرخطر قرار گیرد، درمان پیشگیرانه با کلسیم، ویتامین D و بیس فسفونات‌ها (کاهش تخریب بافت استخوان) برای او تجویز می‌شود.

زنانی که در دوران یائسگی هستند و در معرض خطر بالای شکستگی قرار دارند، همچنین نشان‌داده‌شده است که هورمون درمانی یائسگی را تجویز می‌کنند (استروژن‌ها نقش فعالی در تشکیل بافت استخوان دارند و استحکام آن را بهبود می‌بخشند).

در مورد دررفتگی لگن بیش‌تر بخوانید!

تشخیص شکستگی لگن

بر اساس دستورالعمل‌های بالینی، اسکن اشعه ایکس روش اصلی برای تشخیص شکستگی لگن در نظر گرفته می‌شود. مفاصل لگن و زانو در حالت شکستگی در اشعه ایکس چگونه به نظر می‌رسند؟ ویژگی‌های اصلی، عبارتند از:

• وجود نقص خطی
  • انحنای کانتور بیرونی استخوان
  • وجود جابه‌جایی قطعات (با نوع خاصی از شکستگی)

روش‌هایی که برای تشخیص شکستگی لگن استفاده می‌شوند، عبارتند از:

اشعه ایکس

این روش اجازه می‌دهد تا داده‌هایی را در مورد نوع آسیب، محل آن، وجود و محل قطعات به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شکستگی لگن، عکس‌برداری با اشعه ایکس در چندین برجستگی توصیه می‌شود.

ام‌آرآی

نوعی معاینه که در شکستگی استخوان ران به‌منظور تجسم دقیق ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود. اطلاعاتی در مورد وضعیت استخوان و بافت‌های نرم مجاور می‌دهد. این روش مبتنی بر عبور امواج صوتی از بدن است.

سی تی اسکن

روشی که درک درستی از نوع شکستگی در قسمت فوقانی ران، وضعیت شریان‌ها، سیاهرگ‌ها، اعصاب و بافت ماهیچه‌ای به دست می‌دهد.

اگر شکستگی استخوان ران به دلیل یک جزء عفونی یا وجود آسیب‌شناسی یک دوره مزمن باشد، ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی توصیه شود. آنها به شما امکان می‌دهند شدت روند التهابی را شناسایی کرده و وضعیت بدن را به طور کلی گزارش دهید.

درمان شکستگی استخوان لگن

درمان شکستگی لگن

شکستگی لگن با روش‌های محافظه‌کارانه و جراحی قابل‌درمان است.

درمان محافظه‌کارانه

درمان محافظه‌کارانه برای شکستگی‌های بدون عارضه توصیه می‌شود. این شامل بازسازی آناتومی استخوان، ثابت‌کردن قطعات در موقعیت صحیح و استفاده از یک باند گچ بی‌حرکت است. دومی باید زانو و مفصل ران را بپوشاند. با یک جابه‌جایی قابل‌توجه در مرحله مقدماتی، می‌توان کشش اسکلتی را انجام داد.

درمان جراحی – جراحی شکستگی لگن

جراحی شکستگی لگن برای آسیب‌های شدید توصیه می‌شود. مداخله جراحی تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی انجام می‌شود و شامل چند مرحله است:

• فراهم‌کردن دسترسی جراحی به ناحیه آسیب‌دیده
  • مقایسه قطعات استخوان مطابق با آناتومی طبیعی ران
  • اعمال صفحات ثابت و ثابت‌کردن آنها با پیچ
  • بخیه‌زدن زخم
  • اعمال یک آتل گچی که بی‌حرکتی را فراهم می‌کند، اما در عین حال زخم را باز می‌گذارد (می‌توانید روند بهبود زخم را کنترل کنید، بخیه‌ها را بعد از مدتی بردارید).

توانبخشی بعد از شکستگی لگن

توانبخشی پس از شکستگی لگن باید در اسرع وقت، حتی قبل از تحکیم قطعات استخوان آغاز شود.

روند توانبخشی نقش مهمی در درمان شکستگی‌های قسمت فوقانی استخوان ران یا دیافیز دارد. بهبود شکستگی تا ۶ ماه طول می‌کشد، اما اگر برنامه بهبودی صحیح نباشد و رژیم زیر پا گذاشته شود، ممکن است روند به تعویق بیفتد و خطر عوارض احتمالی افزایش یابد. روش‌های توانبخشی:

1. تمرین فیزیکی؛ توصیه می‌شود تمرینات را به تعویق نیندازید و بلافاصله پس از تأیید فعالیت پزشکان شروع کنید. برنامه‌های منتخب از تمرینات فیزیوتراپی، مؤثرترین هستند. با پیاده‌روی باید بیشتر مراقب باشید و به‌تدریج سرعت و دفعات پیاده‌روی را افزایش دهید.
  2. فیزیوتراپی؛ فیزیوتراپی بهبود شکستگی‌های استخوان ران را که با آسیب به بافت‌های نرم همراه است، تحریک می‌کند. برای شکستگی‌های لگن با جابه‌جایی و ترکش مؤثر است. در طول دوره توانبخشی، مغناطیس درمانی، لیزردرمانی و الکتروفورز مورد استفاده قرار گرفته است.
  3. مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی؛ نتیجه خوبی با آماده‌سازی با کلسیم، پتاسیم و فسفر در ترکیب حاصل می‌شود.
  4. رژیم غذایی متعادل؛ برای بهبود استخوان، مصرف غذاهای غنی از کلسیم و فسفر ضروری است. ریکاوری عمومی نیز بر اساس رعایت اصول تغذیه مناسب است.

بیشتر مطالعه کنید : مراقبت های بعد از جراحی شکستگی لگن

عوارض ناشی از درمان نادرست

شکستگی لگن یک آسیب با افزایش خطر عوارض است. بی‌تحرکی طولانی مدت، به ویژه در سنین بالا، احتمال ابتلا به روان‌رنجوری، زوال عقل و شرایط روانی را افزایش می‌دهد. بدون درمان مناسب، خطر مرگ در ماه اول پس از آسیب ۱۰ درصد و در سال اول پس از شکستگی لگن به ۳۰ درصد می‌رسد. به همین دلیل بسیار مهم است که همه توصیه‌ها را دنبال کنید و هر چه زودتر حرکت کنید. سایر عوارض احتمالی شکستگی لگن، عبارتند از:

• آمبولی ریه
  • پنومونی بیمارستانی
  • افزایش خطر عفونت
  • کاهش تحرک و بدتر شدن کیفیت زندگی
  • خطر بالای شکستگی مجدد لگن

همچنین ممکن است یک به‌اصطلاح “مفصل کاذب” تشکیل شود: گسل با هم رشد نمی‌کند یا به‌اشتباه با هم رشد می‌کند. یکی دیگر از شرایط خطرناک، آمبولی چربی است. این در پس‌زمینه درمان جراحی منتقل شده رخ می‌دهد. گاهی اوقات آسیب با پارگی بافت‌ها یا اعصاب توسط لبه‌های تیز قطعات پیچیده می‌شود. پس از ادغام قطعات، ممکن است در گردش خون موضعی بدتر شود. در طول دوره بهبودی، بیماران از ناراحتی ناشی از ساختارهای فلزی در ران شکایت دارند.

پیشگیری از آسیب لگن

شکستگی لگن در سرتاسر جهان رایج است، اما هیچ تاکتیک واحدی برای پیشگیری از آسیب وجود ندارد. پوکی استخوان شایع‌ترین علت شکستگی است. تشخیص به‌موقع این بیماری و شروع درمان مناسب بسیار مهم است. افراد بالای ۴۰ سال باید به طور مرتب تحت معاینه پزشکی قرار گیرند تا وضعیت بافت استخوانی ارزیابی شود. علاوه بر این، شما باید:

• سیگار را ترک کنید. کشیدن سیگار عادتی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • به‌سرعت به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این به شما امکان می‌دهد به‌سرعت کانون‌های عفونت یا فرایندهای تومور را که بر تراکم استخوان تأثیر می‌گذارند، شناسایی کنید.
  • برای تقویت استخوان‌ها دارو مصرف کنید. اینها شامل کلسیم و ویتامین D است. کندروپروتکتورها نیز برای پیشگیری از شکستگی فمور توصیه می‌شوند، اما همه متخصصان آنها را مؤثر نمی‌دانند.
  • افزایش فعالیت حرکتی برای افزایش استحکام استخوان داشته باشید و وزن مناسب خود را داشته باشید.