آرتروز لگن چیست؟ علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

آرتروز لگن یک بیماری مفصلی است که موجب تخریب زانو و باسن می‌شود. این بیماری اغلب در افراد بالغ و مسن رخ می‌دهد. درد ناشی از آرتروزلگن، می‌تواند برای فعالیت‌های روزانه مشکل ساز باشد. این بیماری می‌تواند در طول زمان، تشدید شود و به تخریب کامل مفصل لگن منجر شود، که در نهایت نیاز به جراحی جایگزینی مفصل لگن دارد.

آرتروز لگن

آرتروز لگن به چه دلایلی پیش می‌آید؟

آرتروز‌لگن ممکن است به دلیل چندین عامل پیش آید. یکی از این عوامل سن بالا است؛ با پیر شدن، احتمال ابتلا به آرتروز لگن افزایش می‌یابد. عوامل دیگری که ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشند، عبارتند از:

• ایجاد فشار و تحمل زیاد بر روی مفصل لگن به دلیل چاقی، فعالیت‌های ورزشی شدید و یا کارهایی که نیاز به ایستادن و راه رفتن طولانی دارند.
  • آسیب به مفصل لگن به دلیل ضربه، سانحه و یا آسیب‌های دیگر.
  • عوامل ژنتیکی؛ به دلیل وراثت از نزدیکان، خطر ابتلا به آرتروزلگن افزایش می‌یابد.
  • برخی بیماری‌های دیگر مانند روماتیسم و یا اختلالات متابولیکی مانند دیابت نیز ممکن است باعث بروز آرتروز لگن شوند.

به طور کلی، آرتروزلگن یک بیماری پیچیده است که ممکن است به دلیل ترکیبی از این عوامل و یا عوامل دیگری که هنوز مشخص نیستند، به وجود آید.

همچنین مطالعه کنید : تاثیر پوکی استخوان بر زانو و لگن

آرتروز لگن چه علائمی دارد؟

آرتروز لگن به دلیل تخریب مفصل لگن و در نتیجه کاهش کیفیت غضروف و بافت‌های اطراف آن ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های آرتروز لگن، عبارتند از:

درد

درد در مفصل لگن ممکن است با فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن، بلند شدن از صندلی و یا بالا و پایین رفتن از پله، بیشتر شود.

محدودیت حرکت

آرتروز لگن ممکن است باعث محدودیت حرکت در مفصل لگن شود. این محدودیت ممکن است باعث شود که فرد نتواند به طور کامل بلند شود و یا راه برود.

صدای خرد شدن

در بعضی از موارد، آرتروز لگن باعث صدای خرد شدن در مفصل لگن می‌شود.

تورم و التهاب

در بعضی از موارد، آرتروزلگن باعث تورم و التهاب در مفصل لگن می‌شود.

افتادگی

در بعضی از موارد، آرتروز لگن باعث افتادگی و کوتاه شدن پای فرد می‌شود.

اگر شما نیز این علائم و نشانه‌ها را تجربه می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آرتروز لگن

آرتروز لگن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص آرتروزلگن بر اساس تاریخچه بیمار، معاینه فیزیکی، آزمایش‌های تصویری و آزمایش‌های خون انجام می‌شود.

تاریخچه بیماری

پزشک شما ابتدا پرسش‌هایی در مورد علائم شما، زمان وقوع آن‌ها، تاریخچه درمان قبلی و سابقه خانوادگی شما پرسیده و ثبت می‌کند.

معاینه فیزیکی

پزشک شما ممکن است برای بررسی بیشتر علائم شما، معاینه فیزیکی انجام دهد. این معاینه شامل بررسی محدودیت حرکت مفصل، درد، تورم و حساسیت در منطقه مفصل لگن می‌شود.

آزمایش‌های تصویری

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های تصویری مانند سی تی اسکن، تصویر برداری مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی انجام دهد. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا وضعیت مفصل و میزان آسیب را بررسی کند.

آزمایش‌های خون

پزشک شما ممکن است برای بررسی بیشتر علائم شما آزمایش‌های خون انجام دهد. آزمایش‌های خون می‌توانند شامل آزمایش‌های التهابی، آزمایش‌های ایمنی و آزمایش‌های بررسی سطح بعضی از هورمون‌ها باشد.

با توجه به شدت علائم، پزشک شما ممکن است به شما روش‌های درمان مناسب را توصیه کند. بهتر است اگر هرگونه علائمی در مفصل لگن خود تجربه کرده‌اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چگونه درد آرتروز لگن درمان می‌شود؟

درمان آرتروز لگن به دلیل وابستگی به شدت نوع بیماری، علائم، سن و وضعیت سلامتی فرد، می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، چندین راه برای کاهش درد و ترمیم آسیب در آرتروزلگن وجود دارد.

فعالیت و ورزش

انجام تمرینات تقویتی و کاردیو مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و تمرینات یوگا می‌تواند به بهبود علائم آرتروز لگن کمک کند. با این حال، باید از انجام فعالیت‌هایی که باعث درد و تنش در مفصل می‌شوند، خودداری کنید.

کاهش وزن برای آرتروز لگن

افزایش وزن می‌تواند فشار بیشتری روی مفاصل ایجاد کند و علائم آرتروز را بدتر کند. با کاهش وزن به وسیله تغذیه سالم و ورزش، فشار روی مفاصل کاهش می‌یابد و می‌تواند به بهبود علائم آرتروز لگن کمک کند.

داروها

برخی داروها می‌توانند برای کاهش التهاب، درد و تورم مفاصل مفید باشند. داروهایی مانند ضد التهاب‌های غیراستروئیدی (NSAID)، استروئیدها، آنالژزیک‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند در کنترل علائم آرتروز لگن مفید باشند. با این حال، قبل از مصرف هر دارویی باید با پزشک خود مشورت کنید.

فیزیوتراپی در آرتروز لگن

فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود قدرت و انعطاف پذیری مفاصل کمک کند. تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند شامل تمرینات تقویتی، تمرینات انعطاف پذیری، ماساژ و تکنیک‌های تنفسی باشند.

دستگاه‌های کمکی

استفاده از دستگاه‌های کمکی مانند چوب کمکی، پشتیبان‌های کمر، عصای پشتی، کفش‌های ویژه و دستگاه‌های تحریک عصب می‌تواند به کاهش درد و بهبود حرکت مفاصل کمک کند.

جراحی

در موارد شدید آرتروز لگن، جراحی ممکن است بهترین راه برای بهبود علائم باشد. جراحی ممکن است شامل جراحی جایگزینی مفصل، جراحی ترمیمی، جراحی اصلاحی و جراحی آرتروسکوپی باشد.

با این حال، همیشه باید با پزشک خود در مورد بهترین روش درمان برای خودتان صحبت کنید.

جلوگیری از آرتروز لگن

چگونه از آرتروز لگن جلوگیری کنیم؟

هرچند که نمی‌توان از آرتروزلگن جلوگیری کامل کرد، اما می‌توان با انجام برخی تغییرات در سبک زندگی و رعایت چند اصل ساده، به تأخیر ظهور علائم و پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کرد.

رعایت نحوه نشستن و ایستادن

نشستن و ایستادن برای مدت طولانی می‌تواند باعث فشار بیشتر بر روی مفاصل شود. برای جلوگیری از این مشکل، باید هنگام نشستن و ایستادن توجه کنید. نشستن در صندلی‌هایی با پشتی بلند و استفاده از پشتیبان‌های کمر می‌تواند به کاهش فشار بر روی مفاصل کمک کند.

رعایت نحوه خواب برای جلوگیری از آرتروز لگن

خوابیدن بر روی کمر و استفاده از بالش‌هایی با پشتی بلند می‌تواند به کاهش فشار بر روی مفاصل کمک کند.

رعایت صحیح رفتارهای روزمره

رعایت روش صحیح برای بلند شدن از صندلی، نشستن و ایستادن و حمل و نقل می‌تواند به جلوگیری از آسیب به مفاصل کمک کند.

مصرف مکمل‌های غذایی

برخی مکمل‌های غذایی مانند گلوکوزامین و کندرویتین می‌توانند به حفظ سلامتی مفاصل کمک کنند.

با این حال، همیشه باید به پزشک خود مراجعه کرده و نظرات و توصیه‌های او را در مورد جلوگیری از آرتروزلگن گوش داده و به آنها عمل کنید.