نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو چگونه باید باشد؟!

پس از جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است خواب راحت و بدون درد برای بیماران قابل دستیابی نباشد. از آنجایی که خواب باکیفیت برای بهبود سریع‌تر و همچنین کاهش عوارض جراحی حیاتی است، لازم است با بایدها و نبایدهای نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو آشنا شوید.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

دلایل تعویض مفصل زانو

افراد ممکن است به دلایل متفاوتی مفصل زانوی خود را تعویض نمایند. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها افزایش سن و در نتیجه آن از بین رفتن غضروف زانو است. همچنین در اثر فعالیت‌های زیاد ممکن است مفصل زانو ساییدگی پیدا کند. ایجاد التهاب و عفونت و یا آسیب دیدگی در اثر ضربات نیز از دیگر عوامل هستند. اگرچه تعویض مفصل زانو امری رایج است؛ اما مراقبت‌های پس از آن در درمان و بهبود شرایط زانو جهت انجام فعالیت‌های روزانه حائز اهمیت است.

فاکتورهای اثرگذار بر سلامت مفصل زانو

پس از جراحی موفقیت‌آمیز مفصل زانو نیاز است موارد مختلفی را جهت تشریع روند بهبودی رعایت کنید. در ادامه لیستی از این موارد را مشاهده می‌نمایید.

• تحرک کافی جهت افزایش جریان خون در ماهیچه‌های پا
  • رژیم غذایی مناسب
  • رعایت ایمنی در انجام فعالیت‌های روزانه
  • استراحت و داشتن خواب باکیفیت

همچنین ممکن است لازم باشد پزشک استفاده از بالشت‌های مخصوص را برای نشستن پیشنهاد دهد.

اهمیت نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

داشتن خواب مناسب و باکیفیت پس از جراحی مفصل زانو بسیار مهم است. این موضوع سبب می‌شود که خستگی، استرس و اضطراب پس از عمل زانو کاهش یابد. در نتیجه لازم است برای مدتی زمان بیشتری را به خواب اختصاص دهید تا بهبودی به دست آید. به علاوه استفاده از پوزیشن مناسب خواب فشار اضافی را از پا برداشته و کمک می‌کند بازه مورد نیاز برای درمان سریع‌تر طی شود. زیرا نحوه خواب اشتباه می‌تواند روند بهبودی را به تأخیر بیندازد و یا حتی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زانو بزند.

انواع نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

در ادامه لیستی از روش‌های مختلف برای داشتن خوابی مناسب و بدون درد پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو را مشاهده می‌نمایید.

خوابیدن به پشت

یکی از بهترین پوزیشن‌های خواب پس از جراحی زانو خوابیدن به پشت است. این روش باعث می‌شود بتوانید به راحتی پای خود را صاف نگه دارید و در نتیجه جریان خونی مناسبی در زانو برقرار باشد. برای راحتی بیشتر می‌توانید با قرار دادن یک بالشت نرم در زیر زانوی خود، این جریان خونی را بیشتر نمایید. توجه به این نکته ضروری است که برای پیشگیری از خم شدن زانو و آسیب به آن، بالشت مورد استفاده باید تمام زیر زانو و ساق پا را پوشش دهد.

خوابیدن به پهلو

شما می‌توانید پس از جراحی مفصل زانو به پهلو بخوابید؛ اما لازم است که چند هفته از عمل گذشته باشد. زیرا در مراحل اولیه شما قادر به خم کردن زانو نیستید و این نحوه خوابیدن می‌تواند فشار زیادی بر پا داشته باشد. زمانی که توانستید زانوی خود را خم کنید توجه کنید که بر روی پایی که عمل کردید نخوابید تا از آسیب به آن جلوگیری نمایید. همچنین شما می‌توانید از یک یا چند بالشت استفاده کنید و آن را بین پاهای خود قرار دهید. با این کار وزن بدن بر روی کمر و یا پای شما نخواهد بود.

بر روی شکم نخوابید!

یکی از بدترین روش‌های خواب پس از جراحی زانو خوابیدن بر شکم است. بسیاری از افراد عادت دارند در این حالت بخوابند؛ اما باید بدانید که در این روش فشار زیادی به کمر و زانو خواهد آمد. در نتیجه‌ی آن درد زیادی را در طول خواب احساس خواهید کرد و این امر ممکن است آزاردهنده باشد. همچنین روند بهبودی کند خواهد شد و چه بسا عوارض خطرناکی در قرارگیری مفصل زانو داشته باشد.

بعد از تعویض مفصل زانو بر روی شکم نخوابید

دیگر عوامل تأثیرگذار بر خواب باکیفیت

علاوه بر بررسی و آگاهی از نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو، لازم است با دیگر نکات کمک کننده آشنا شوید تا در صورت نیاز از آن‌ها بهره برده و احساس درد خود را به حداقل برسانید. برخی از مراقبت‌های بعد از جراحی مفصل زانو عبارت‌اند از:

• قرار دادن مقداری یخ بر روی زانو: از این طریق می‌توانید احساس ناخوشایند درد را تا حد خوبی کاهش دهید.
  • به حداقل رساندن مصرف مایعات در طی شبانه روز: این کار تعداد دفعات رفتن به سرویس بهداشتی در طی خواب را کاهش می‌دهد.
  • مصرف داروهای مسکن: می‌توانید با مشورت پزشک متخصص، پیش از خواب از داروهای مسکن جهت کاهش درد و تجربه خوابی خوش استفاده نمایید.

نکات ممنوعه بعد از تعویض مفصل زانو

در کنار اهمیت خواب کافی و مناسب لازم است به برخی موارد ضروری دیگر توجه نمایید تا آسیبی به زانو وارد نشود. برای مثال از وارد شدن هرگونه ضربه به زانو جلوگیری نمایید. این امر سبب ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مفصل خواهد شد. به علاوه نیاز است تا زمان مشخصی زانوی خود را خم نکنید. در غیر اینصورت روند درمان کند خواهد شد. استفاده از زانوبندها می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. همچنین از انجام فعالیت‌های ورزشی تا بهبودی کامل خودداری نمایید.

کلام آخر

آسیب مفصل زانو یکی از عارضه‌های رایج است که می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد. گاهی برای درمان نیاز به تعویض آن است تا سلامت زانو دوباره احیاء شود. پس از این کار لازم است نکات ایمنی مراقبتی به خوبی رعایت شوند. یکی از این روش‌ها نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو است. آگاهی و انتخاب درست نحوه خواب درد ناشی از جراحی را کاهش داده و پروسه‌ی درمان را سریع‌تر خواهد کرد.