استئوآرتریت مفصل زانو چیست و چگونه درمان می‌شود؟

یکی از بیماری‌های نگران‌کننده و دردناک مفاصل بدن، بیماری استئوآرتریت مفصل زانو (0A) است که در اثر مشکلات مفصل زانو ایجاد می‌شود. از آنجایی که باعث درد زیاد و کاهش توان حرکتی مفصل زانو می‌شود رسیدگی و کنترل آن بسیار حائز اهمیت است. اگر شما نیز دچار استئوآرتریت مفصل زانو شده‌اید، مطالعه این بخش می‌توان برای شما مفید بوده و اطلاعات کاملی از جمله علائم، علل و نحوه درمان بیماری استئوآرتریت مفصل زانو به شما بدهد. پس با ما همراه باشید.

استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت به چه معناست؟

استئوآرتریت به معنای التهاب مفاصل است. با زوال، سایش و پارگی در غضروف‌های مفصلی مشخص می‌شود. در نتیجه تخریب مفصل شروع می‌شود و تورم و درد مفاصل ایجاد می‌شود. این بیماری بیشتر در پاها، زانوها، کمر، باسن و انگشتان دست دیده می‌شود. این بیماری در زنان ۳ برابر شایع‌تر است و معمولاً بعد از ۶۰ سالگی شروع می‌شود.

استئوآرتریت مفصل زانو چیست؟

استئوآرتریت مفصل زانو (0A) که به آن آرتروز زانو و کلسیفیکاسیون زانو  نیز گفته می‌شود، بیماری است که در آن استخوان‌ها در اثر ساییدگی غضروف مفصلی زانو به یکدیگر ساییده می‌شوند و در نتیجه باعث درد و محدودیت حرکت و ناتوانی مفصل زانو در انجام  عمل طبیعی خود می‌شود.

دلایل استئوآرتریت مفصل زانو

به طور خلاصه دلایل ایجاد استئوآرتریت مفصل زانو عبارت‌اند از:

• آسیب‌های زانو در سنین پایین
  • پارگی بافت همبند و آسیب‌های مینیسک
  • نقص ژنتیکی
  • مشکلات در استخوان ساب غضروفی
  • سختی غضروف
  • بیماری‌های روماتیسمی (آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان و غیره)
  • التهاب‌های قبلی مفصل
  • شکستگی‌های داخل مفصلی درمان نشده
  • ناهماهنگی ساختاری
  • سن بالا
  • آسیب رباط صلیبی قدامی خلفی و اشک رباط صلیبی قدامی خلفی

در واقع استئوآرتریت مفصل زانو در نتیجه ساییدگی مفصل و غضروف زانو رخ می‌دهد و شایع‌ترین کلسیفیکاسیون مفصل است.

علائم استئوآرتریت مفصل زانو

استئوآرتریت زانو در طی چندین سال به‌کندی ایجاد می‌شود. علائم اصلی تعویض مفصل زانو مصنوعی شامل:

• سفتی در زانو
  • کاهش توانایی در انجام فعالتی روزانه

درد اغلب پس از فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی بدتر می‌شود. در مراحل اولیه بیماری، ممکن است هنگام راه رفتن احساس خوبی داشته باشید، اما چند دقیقه پس از نشستن، ممکن است متوجه سفت‌شدن و درد زانو شوید. با پیشرفت این بیماری، درد در توانایی انجام فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد می‌کند. در مرحله آخر، درد ثابت می‌شود و حتی بر الگو‌های خواب تأثیر می‌گذارد.

آرتروز زانو

تشخیص استئوآرتریت مفصل زانو

تشخیص استئوآرتریت مفصل زانو معمولاً شامل:

• شرح‌حال پزشکی و معاینه
  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI

اگر هنوز تشخیص نامشخص باشد، ممکن است آرتروسکوپی برای بررسی داخل زانو ضروری باشد تا اگر ساییدگی در سطح مفصل زانو شروع شده باشد، می‌توان آن را مشاهده کرد. آرتروسکوپی یک روش جراحی است، یک دوربین تلویزیونی فیبر نوری و سایر ابزار‌های دستی در ۲ برش کوچک ۶ میلی‌متری در مفصل زانو قرار داده می‌شود.

در حالی که جراح دوربین را به داخل مفصل زانو حرکت می‌دهد، تصویر را روی صفحه تلویزیون تماشا می‌کند. ساختار داخل مفصل قابل‌بررسی است و در صورت مشاهده آسیب می‌توان با وسایل جراحی کوچک درمان لازم را انجام داد.

درمان استئوآرتریت مفصل زانو با دارو

استئوآرتریت مفصل زانو قابل درمان نیست، اما درمان‌هایی برای تسکین علائم و کند کردن انحطاط موجود است. اطلاعات اخیر نشان داده است که دیزواستئوآرتریت خفیف را می‌توان بدون جراحی حفظ کرد. پزشک ممکن است برای شما دارویی برای کنترل درد تجویز کند. گلوکزامین و کندرؤیتین سولفات نیز ممکن است به OA زانو کمک کنند.

این مکمل‌ها همان مزیت را با عوارض جانبی کمتری به عنوان دارو‌های ضدالتهاب دارند. بسیاری از پزشکان نشان می‌دهند که این مکمل‌ها توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شوند و بیماران خود را تشویق به استفاده از آن‌ها می‌کنند.

اگر نتوان علائم خود را کنترل کرد، ممکن است آمپول کورتیزون تجویز شود. کورتیزون یک داروی ضدالتهابی قوی است، اما اثر ثانویه آن باعث می‌شود که یک درمان مؤثر برای OA باشد. تزریق چندگانه کورتیزون روند دژنراسیون را تسریع می‌کند.

تزریق مکرر همچنین خطر ابتلا به عفونت مفصل زانو به نام آرتریت سپتیک را افزایش می‌دهد. هر گاه درج با سوزن وارد شود، خطر عفونت وجود دارد. بسیاری از پزشکان از کورتیزون کم استفاده می‌کنند و از تزریق‌های متعدد خودداری می‌کنند مگر اینکه مفصل در مرحله نهایی انحطاط باشد و مرحله بعدی جراحی تعویض مفصل زانو است که در آن سطوح مفصلی پوشانده می‌شود.

اسید هیالورونیک که با تزریق داخل زانو و به صورت خوراکی مصرف می‌شود به روان‌شدن مفصل، تسکین درد و بازگشت افراد به فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند کمک می‌کند. برخی از افراد پس از ۶ ماه درمان نتایج خوبی را مشاهده می‌کنند.

جراحی استئوآرتریت مفصل زانو

فیزیوتراپی استئوآرتریت مفصل زانو

فیزیوتراپی نقش مهمی در آرتروز زانو دارد. هدف اصلی یادگیری نحوه کنترل علائم و کمک به حداکثر رساندن سلامت زانو است. راه‌هایی را برای آرام‌کردن درد و علائم یاد خواهید گرفت، این راه‌ها ممکن است شامل استراحت، گرما یا ماساژ موضعی باشد.

فیزیوتراپیست‌ها به بیماران خود یاد می‌دهند که چگونه از مفاصل زانو خود محافظت کنند. این با نکاتی برای انتخاب فعالیت‌هایی که ضربه و خم‌شدن زانو را به حداقل می‌رساند آغاز می‌شود. در افرادی که فعالیت‌های خود را تغییر می‌دهند، اثر آرتروز زانو در واقع می‌تواند کاهش یابد.

به‌عنوان‌مثال، افرادی که به طور معمول دویدن دارند، ممکن است تصمیم بگیرند برای کاهش تأثیر آرتروز زانو پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا کنند. ممکن است نیاز به تغییر یا عدم ادامه ورزش‌هایی باشد که برای سلامت زانو نیاز به پریدن و حرکات استارت – ایست سریع دارند (تنیس، دویدن، بسکتبال، فوتبال و غیره).

تجهیزات کمک پزشکی برای استئوآرتریت مفصل زانو

قراردادن کفی‌های ضربه‌گیر روی کفش شما از زانو محافظت می‌کند. در مراحل پیشرفته آرتروز زانو یا زمانی که زانوی شما به ویژه درد دارد، ممکن است عصا یا کمک راه رفتن برای کاهش فشار روی مفصل در حین راه رفتن ضروری باشد.

به بیماران گفته می‌شود که روی سطوح نرم؛ مانند مسیر‌های چمن و مسیر‌های پیاده‌روی منظم راه بروند. یک نوع جدیدتر از آتل زانو، به نام بریس فشاری زانو، ممکن است زمانی مفید باشد که یک طرف مفصل زانو تحت تأثیر قرار گرفته باشد.

برای مثال، در حالت کج، مفصل زانو ممکن است تغییر جهت دهد. قسمت داخلی (مدیانی) مفصل زانو را می‌توان به یکدیگر فشار داد. غضروف آسیب بیشتری می‌بیند و بیشتر درد می‌کند و مشکلاتی پیش می‌آید. بریس فشاری زانو سطوح خارجی (جانبی) زانو را به یکدیگر فشار می‌دهد و قسمت داخلی مفصل را باز می‌کند.

به این ترتیب، اسپلینت فشار و بار را به طور مساوی در دو طرف مفصل توزیع می‌کند. آتل فشاری زانودرد را کاهش می‌دهد و به بیماران کمک می‌کند تا فعالیت‌های عمومی خود را راحت انجام دهند.

برای موارد متوسط ​​OA زانو، ممکن است کفش‌های پاشنه‌دار مخصوصی به شما داده شود. با چرخاندن پاشنه به پهلو، بالشتک، تراز زانو را تغییر می‌دهد، این کار فشار روی قسمت کلسیفیه زانو مانند فشار بند زانو که در بالا ذکر شد کاهش می‌یابد.

دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی برای بهبود دامنه حرکتی زانو استفاده خواهد شد. حرکات تقویتی برای لگن و زانو نشان داده می‌شود تا زانو پایدارتر شود و محافظت‌های اضافی برای محافظت از مفصل در برابر ضربه و فشار اعمال می‌شود. افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو اگر عضلات پا قوی داشته باشند علائم کمتری خواهند داشت.

جراحی استئوآرتریت مفصل زانو

در برخی موارد، درمان جراحی OA ممکن است مناسب باشد. در موارد پیشرفته OA، ممکن است جراحی و همچنین فیزیوتراپی برای بحث در مورد تمرینات قبل و بعد از جراحی و تمرین عصا یا وسایل کمکی برای راه رفتن درخواست شود.

انواع جراحی استئوآرتریت مفصل زانو عبارت‌اند از:

• آرتروسکوپی
  • استئوتومی پروگزیمال تیبیا
  • تعویض مفصل زانو مصنوعی

آرتروسکوپی

از آرتروسکوپی (که قبلاً ذکر شد) می‌توان برای بررسی وضعیت غضروف مفصلی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای تمیزکردن تکه‌های باقی‌مانده غضروف در مفصل استفاده کرد. این جراحی اجازه می‌دهد تا غضروف جدیدی به نام فیبرو غضروف که مانند بافت اسکار است رشد کند. این کار برای کمک به تسکین موقت علائم برای یک دوره دو‌ساله انجام می‌شود. با این حال، انتخاب مناسب بیمار ضروری است. قبل از هر چیز لازم است ۶ ماه درمان غیرجراحی را امتحان کنید.

استئوتومی پروگزیمال تیبیا

استئوآرتریت معمولاً قسمت داخلی زانو را نزدیک‌تر به بیرون (قسمت جانبی) نسبت به زانو دیگر (قسمت میانی) تحت تأثیر قرار می‌دهد. OA در قسمت داخلی باعث انحنای زانو می‌شود. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، فشار بیشتری به قسمت داخلی در وضعیت پا‌های کج وارد می‌شود تا در حالت عادی. فشار اضافی باعث درد بیشتر می‌شود و غضروف در اینجا فشرده شده و سریع‌تر تحلیل می‌رود.

با تغییر زاویه ساق پا، جراح می‌تواند به انحراف فشار به سمت سالم زانو کمک کند. هدف کاهش درد و به تأخیرانداختن انحطاط بخش داخلی است.

روش تغییر زاویه ساق پا را استئوتومی پروگزیمال تیبیا می‌نامند. در این روش قسمت بالایی (پرگزیمال) ساق پا (درشت‌نی) بریده شده و زاویه مفصل تغییر می‌کند. این باعث می‌شود اندام از یک پای کج به یک پای صاف یا کمتر کج تبدیل شود. با اصلاح بدشکلی مفصل، فشار از غضروف برداشته می‌شود. زاویه صحیح مفصل به غضروف اجازه می‌دهد تا دوباره رشد کند، فرایندی که بازسازی نامیده می‌شود.

این روش جراحی همیشه موفقیت‌آمیز نیست. معمولاً درد را کاهش می‌دهد؛ اما به طور کامل آن را از بین نمی‌برد. مزیت این روش این است که افراد بسیار فعال هنوز مفصل زانوی خود را دارند و استخوان بدون محدودیت فعالیت بهبود می‌یابد.

بهبودی با استئوتومی پروگزیمال تیبیا احتمالاً موقتی است. هدف اصلی این است که اطمینان حاصل شود که زانو بدون ساخت پروتز زانو بار را روی محور مناسب حمل می‌کند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن، مزایای جراحی معمولاً ۵ تا ۷ سال باقی می‌ماند.

همچنین در مورد انحراف شست پا بیش‌تر بخوانید!

تعویض مفصل زانو مصنوعی

جراحی تعویض مفصل زانو آخرین راه حل برای آرتروز پیشرفته زانو است. جراحان ترجیح نمی‌دهند که مفصل زانو جدید را در بیماران کمتر از ۵۰ سال قرار دهند. از آنجایی که بیماران جوان‌تر به طور کلی فعال‌تر هستند، ایجاد کشش بیش از حد روی مفصل می‌تواند باعث شل‌شدن یا شکستن آن شود. جراحی تجدیدنظر جایگزینی پروتز آسیب‌دیده دشوارتر است، احتمال بروز عوارض بیشتر است و به طور کلی کمتر از جراحی تعویض مفصل اولیه موفقیت‌آمیز است.

پس از عمل جراحی استئوآرتریت مفصل زانو چه کنیم؟

درمان فیزیوتراپی بعد از عمل بستگی به نوع جراحی دارد. توانبخشی پس از لایه‌برداری مجدد مفصل زانو و استئوتومی تیبیا به طور کلی کندتر و با دقت بیشتری انجام می‌شود. پس از انجام روش‌های ساده مانند آرتروسکوپی، می‌توانید بلافاصله ورزش‌درمانی به اندازه کافی تهاجمی را شروع کنید.

توانبخشی معمولاً از روز بعد از جراحی شروع می‌شود. جلسات اولیه توانبخشی شما برای کاهش درد و تورم است، شما با حرکات ملایم زانو و تمرینات فشرده‌سازی لگن شروع می‌کنید تا به شما کمک کند از جای خود بلند شوید و ایمن راه بروید. ممکن است پس از جراحی نیاز به کمک راه رفتن یا عصا داشته باشید.

بیمارانی که جراحی اصلاحی استخوان ساق را انجام داده‌اند، در مورد میزان وزنی که باید بین چهار تا شش هفته روی زانو‌های خود بگذارند، مطلع می‌شوند. درمان‌های خانگی برای بهبود دامنه حرکتی زانو، قدرت و بهبود ایمن راه رفتن و فعالیت‌های روزانه طراحی شده‌اند.