پارگی رباط صلیبی؛ جراحی و درمان محافظه کارانه

رباط صلیبی قدامی یکی از ساختارهایی است که استخوان‌های ران و درشت نی را در مفصل زانو به هم متصل می‌کند. آسیب‌های رباط صلیبی قدامی در بین آسیب‌هایی که در حین ورزش رخ می‌دهد و باعث دوری بیش از ۴ هفته ورزشکاران از ورزش می‌شود، جایگاه اول را دارد. درمان این پارگی بسیار حائز اهمیت دارد و باید در اسرع وقت پیگیری شود. در این بخش همراه ما باشید تا به طور کامل در  مورد پارگی رباط صلیبی صحبت کنیم.

رباط صلیبی

رباط صلیبی قدامی چیست؟

زانو یک مفصل لولا است که توسط چهار رباط به هم متصل می‌شود. رباط ساختاری در زانو است که استخوان‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد و به کنترل حرکت یا حرکت مفصل کمک می‌کند. در هر طرف زانو یک رباط (رباط‌های جانبی) و دو رباط در عمق زانو وجود دارد. دو رباط داخل زانو که از یکدیگر عبور می‌کنند، رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL) نامیده می‌شوند. هر دو رباط از یک طرف به انتهای استخوان ران (فمور) و از طرف دیگر به بالای استخوان ساق پا (درشت نی) متصل می‌شوند.

پارگی رباط صلیبی چیست؟

پارگی رباط صلیبی یا ACL  عبارت عامیانه‌ای است که  آسیب جدی زانو را نشان می‌دهد و نتیجه رگ به رگ شدن شدید زانو (پیچ‌خوردگی درجه III) است که منجر به قطع کامل رباط صلیبی قدامی می‌شود. این پارگی  یک آسیب بسیار شایع در ورزش است، به ویژه در میان افرادی که فعالیت‌هایی مانند فوتبال، راگبی، بسکتبال یا اسکی انجام می‌دهند که شامل دویدن با تغییر جهت، جهش، پرش، فرود شدید، دعوای فیزیکی و غیره است.

در مورد تفاوت بین پیچ خوردن و رگ به رگ شدن پا نیز بخوانید!

علائم پارگی رباط صلیبی

ACL می‌تواند به روش‌های مختلف آسیب‌دیده یا پاره شود. رایج‌ترین مکانیسم مانور چرخشی یا برش ناگهانی در حین فعالیت ورزشی است که معمولاً در فوتبال، بسکتبال و فوتبال دیده می‌شود. رباط صلیبی همچنین می‌تواند به دلیل آسیب‌های ناشی از کار یا تصادفات اتومبیل پاره شود.

میزان درد تجربه شده در زمان آسیب تا حدودی متغیر است اما می‌تواند کاملاً شدید باشد. به طور معمول، فرد قادر به ادامه بازی یا فعالیت نیست و این تصور را دارد که آسیب قابل توجهی رخ‌داده است. تورم فوری زانو در زمان آسیب ایجاد می‌شود – در چند ساعت اول – اما اگر زانو بلافاصله یخ یا آتل زده شود، وسعت تورم می‌تواند محدود شود.

علائم پارگی رباط صلیبی عبارت است از:

• ناتوانی در تحمل وزن روی پا (اگرچه برخی از آنها درد کمی دارند یا اصلاً درد ندارند)
  • بی‌ثباتی زانو
  • ممکن است صدایی را بشنوید و احساس کنید زانو بیرون زده است.
  • درد همراه با تورم (زانو در عرض ۲۴ ساعت متورم می‌شود)

اگر نادیده گرفته شود، تورم و درد افزایش می‌یابد. با این حال، اگر سعی کنید به ورزش بازگردید، احتمالاً زانوی شما ناپایدار خواهد بود و خطر آسیب بیشتر به غضروف محافظ (مینیسک) زانوی خود را تهدید می‌کند.

درباره زانوی ناپایدار بیشتر بدانید !

پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی  چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی با توضیح دقیق چگونگی وقوع آسیب آغاز می‌شود. تنها با این شرح‌حال و معاینه می‌توان پارگی رباط صلیبی قدامی را با نرخ بالای ۹۰ درصد تشخیص داد. گاهی اوقات نمی‌توان معاینه را انجام داد زیرا زانو در ابتدا بسیار دردناک است.

در تمام بیمارانی که آسیب‌های جدی زانو دارند، باید عکس اشعه ایکس گرفته شود و استخوان‌ها از نظر شکستگی بررسی شوند. رادیوگرافی معمولاً در آسیب‌های رباط صلیبی قدامی طبیعی است. علاوه بر این، آسیب‌های مینیسک، رباط جانبی و غضروف و ادم استخوان را می‌توان در صورت نیاز با ام ار ای تشخیص داد.

انواع مختلف پارگی رباط صلیبی

آسیب‌های ACL معمولاً در درجه‌های ۱، ۲ یا ۳ طبقه بندی می‌شوند:

• درجه ۱؛ صدمات درجه ۱ شامل ACL هایی است که آسیب خفیف دیده اند، به عنوان مثال، ACL خفیف کشیده شده است اما همچنان ثبات کافی را برای مفصل زانو فراهم می‌کند.
  • درجه ۲؛ آسیب‌های ACL درجه ۲ نادر است و ACL را توصیف می‌کند که کشیده و تا حدی پاره شده است.
  • درجه ۳؛ پارگی ACL درجه ۳ زمانی اتفاق می‌افتد که ACL به طور کامل از وسط پاره شده و دیگر هیچ ثباتی برای مفصل زانو ایجاد نمی‌کند.

درمان پارگی رباط صلیبی

گزینه‌های درمانی بر اساس علائم بیمار، معاینه، رشد باقی‌مانده در صفحات رشد او، نوع آسیب به رباط و نوع ورزش و اهداف فعالیت است. به طور کلی درمان آسیب‌های رباط صلیبی قدامی در افراد جوانی که ورزش می‌کنند یا سبک زندگی فعالی دارند جراحی است. ممکن است برای افرادی که سن بالاتری دارند، سطح فعالیت بالایی ندارند، ورزش نمی‌کنند و شکایت‌هایی مانند شکاف و ناامنی در زانوهای خود در زندگی روزمره ندارند، درمان جراحی انجام نشود.

در کودکانی که رشد خود را کامل نکرده‌اند، قبلاً توصیه می‌شد که صبر کنند تا رشد کامل شود و سپس درمان جراحی انجام شود. اما امروزه پس از مشاهده آسیب‌های غیر قابل برگشت مینیسک و غضروف در زانو در کودکانی که تحت درمان جراحی قرار نگرفته اند، گرایش به انجام جراحی در سنین پایین‌تر تغییر کرده است.

در صورت انتخاب درمان غیرجراحی، برنامه‌های تقویت عضلانی برای کاهش احساس ناامنی و پوچی که ممکن است در زانو ایجاد شود، توصیه می‌شود و در ورزش‌هایی که زانو را تحت‌فشار قرار می‌دهند، می‌توان از زانوبندهای محافظ استفاده کرد. با این حال، هنگامی که یک فشار شدید وجود دارد، هیچ یک از آنها نمی‌توانند از دررفتگی زانو جلوگیری کنند و ممکن است آسیب‌های اضافی به زانو وارد شود.

درمان غیرجراحی

درمان غیرجراحی برای آسیب‌های درجه ۱ مناسب ترین است. این  درمان شامل بی‌حرکتی یا بریس‌بندی، فیزیوتراپی و بازگشت تدریجی به فعالیت‌ها و ورزش‌های معمولی است.

درمان‌های فیزیوتراپی شامل تمرینات حس عمقی برای اندام تحتانی و تمرینات تقویتی برای عضله چهار سر ران است. هدف از این درمان‌ها بهبود پایداری زانو بدون رباط اساسی است.

درمان محافظه‌کارانه به‌هیچ‌وجه امکان بهبودی از آسیب را نمی‌دهد. زانوی آسیب‌دیده، در واقع، ازنقطه‌نظر عملکردی در معرض خطر باقی می‌ماند و همچنان حرکت بیمار را محدود می‌کند.

به این نکته باید اضافه کرد که برای حفظ پایداری طولانی مدت زانوی آسیب‌دیده، بیمار باید تمرینات حس عمقی و تقویت عضلانی آموخته شده در طول فیزیوتراپی را با نظم خاصی انجام دهد.

جراحی

درمان جراحی برای افرادی که پارگی ACL درجه ۳ یا کامل دارند توصیه می‌شود. گزینه‌های جراحی ممکن است بر اساس نوع آسیب ACL، داشتن صفحات رشد باز یا بسته و نوع آن متفاوت باشد. به طور کلی این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار در طول روز در بیمارستان بستری می‌شود. حدود یک ساعت طول می‌کشد، مگر اینکه عوارضی وجود داشته باشد یا هیچ ساختار دیگری برای بهبود زانو وجود نداشته باشد. نیاز به بی حسی اپیدورال یا نخاعی دارد. همچنین لازم است بیمار حداقل ۸-۶ ساعت در روز عمل ناشتا باشد .

همچنین بخوانید: جراحی  استئوتومی زانو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی پارگی رباط صلیبی

جراحی پیوند رباط صلیبی

بیشتر پارگی‌های ACL بسته می‌شوند. برای ترمیم ACL با جراحی و بازگرداندن ثبات زانو، باید بازسازی شود. پزشک شما رباط پاره شده شما را با پیوند بافت جایگزین می‌کند. این پیوند به عنوان یک داربست برای پیوند جدید عمل می‌کند.

از آنجایی که رشد مجدد به زمان نیاز دارد، ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا ورزشکار بتواند پس از جراحی به ورزش بازگردد. جراحی برای بازسازی رباط صلیبی قدامی نیز با آرتروسکوپ و با استفاده از برش‌های کوچک انجام می‌شود. این موارد شامل درد کمتر ناشی از جراحی، زمان کمتری که در بیمارستان سپری می‌شود و زمان بهبودی سریع‌تر است.

مراقبت بعد از عمل پارگی رباط صلیبی

پس از جراحی بازسازی رباط صلیبی قدامی، طرح درمانی شامل یک برنامه توانبخشی خاص است که برای آماده‌سازی رباط جدید و زانو به طور کلی برای بازگشت به راه رفتن، دویدن، پریدن و غیره به حالت عادی عمل می‌کند. توانبخشی شامل درمان‌های فیزیوتراپی است که شدت آن به‌مرور زمان و به‌موازات پیشرفت رباط جدید به‌تدریج افزایش می‌یابد.

توانبخشی تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر کیفیت بهبودی پس از جراحی بازسازی ACL دارد. در واقع، اگر بیمار در پیگیری آن دقیق باشد، احتمال بهبودی بهینه و به‌موقع بسیار زیاد است.

چه مدت طول می‌کشد تا پارگی رباط صلیبی قدامی بهبود یابد؟

مدت زمان بهبودی پارگی رباط صلیبی قدامی ممکن است از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد و همچنین ممکن است بسته به نوع درمان اعمال شده متفاوت باشد.

روند بهبودی پس از درمان غیرجراحی

طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، بهبودبخشی از پارگی ACL معمولاً حداقل ۳ ماه طول می‌کشد. در این مدت افراد باید از وارد کردن وزن به اندام های آسیب‌دیده خود اجتناب کنند و در صورت لزوم از عصا یا ویلچر استفاده کنند. پزشکان همچنین ممکن است داروهای ضددرد مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را توصیه کنند.

فیزیوتراپی برای افرادی که جراحی نمی‌کنند مهم است. فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود عملکرد و ثبات زانو کمک کند. طبق یک مقاله در سال ۲۰۲۲، تقریباً نیمی از افرادی که در ابتدا جراحی نمی‌کنند، بعداً جراحی را انجام می‌دهند.

روند بهبودی پس از جراحی

• پس از جراحی، پزشک ممکن است داروهای ضددرد مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را تجویز کند.
  • فیزیوتراپی برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن عمل جراحی ترمیم رباط صلیبی قدامی فرد بسیار مهم است. این افراد باید بلافاصله پس از جراحی ورزش را شروع کنند.
  • تمرینات در ۷ تا ۱۰ روز اول با هدف کمک به فرد در صاف کردن پا و بازیابی کنترل عضله چهارسر انجام می‌شود.
  • استفاده منظم از یخ روی مفصل می‌تواند تورم و درد را کاهش دهد.
  • پزشک ممکن است توانایی فرد را برای تحمل وزن روی اندام آسیب‌دیده ارزیابی کند و استفاده از عصا یا استفاده از زانوبند را توصیه کند.
  • بیماران می‌توانند قبل از کاهش تورم و بازگشت قدرت کامل به فعالیت‌های سبک مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها بازگردند.

همچنین بخوانید: بهترین جراح زانو در تهران

پارگی رباط صلیبی

چه زمانی می‌توانم بعد از جراحی رباط صلیبی قدامی به ورزش برگردم؟

افراد یا ورزشکارانی که جراحی رباط صلیبی قدامی انجام داده‌اند، نباید بدون داشتن تمام شرایط زیر در بدن خود به ورزش بازگردند:

• اگر تورم یا درد وجود نداشته باشد.
  • اگر بتوان دامنه حرکتی کامل را در زانو به دست آورد.
  • اگر قدرت و استقامت عضلانی خوبی کسب شده باشد.
  • اگر زانو خوب کار کند.
  • اگر تعادل و کنترل پاها خوب است.

افرادی که جراحی ترمیم رباط صلیبی قدامی انجام می‌دهند معمولاً پس از ۶ تا ۱۲ ماه می‌توانند به ورزش و سایر فعالیت ها بازگردند. با این حال، این دوره ممکن است بسته به شدت آسیب و میزان رعایت روند فیزیوتراپی پس از جراحی متفاوت باشد.

پس از ترمیم جراحی، ۹۰ درصد افراد به عملکرد قبل از آسیب برمی گردند. ترس از آسیب مجدد می‌تواند برخی از افراد را از سطح فعالیت قبل از آسیب دور کند.

چگونه از پارگی رباط صلیبی جلوگیری کنیم

بیشتر رگ به رگ شدن زانو با آسیب ACL نتیجه شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی است. با این حال، به ویژه برای کسانی که ورزش می‌کنند، مطمئناً برای کاهش خطر پارگی صلیبی قدامی مفید است:

• ورزش و تقویت عضلاتی که مفصل زانو را تثبیت می‌کنند، به ویژه عضله چهار سر ران (به ویژه عضله میانی پهن).
  • استفاده از کفش مناسب
  • فقط از مواد ورزشی مناسب برای شرایط محیطی موجود استفاده کنید (به عنوان مثال برای کسانی که فوتبال بازی می‌کنند، در صورت گل‌آلود بودن زمین از کفش‌های مناسب استفاده کنند).

همچنین بخوانید: ۷ تا از آسیب‌های شایع زانو