پارگی مینیسک زانو : علائم، انواع، درمان

مینیسک، ساختاری است که به عنوان یک بالشتک بین استخوان ران و ساق پا در زانو عمل می‌کند. از آنجایی که مینیسک‌ها وظیفه توزیع بار روی زانو را بر عهده دارند، از زانو محافظت می‌کنند و نقش فعالی در تضمین حرکت آزادانه زانو دارند. بسیاری از افراد، به ویژه ورزشکارانی که به طور فعال از زانوهای خود استفاده می‌کنند، ممکن است در مقطعی از زندگی خود با مشکل پارگی مینیسک مواجه شوند. اگر در مورد پارگی مینیسک زانو کنجکاو هستید، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک چیست؟

مینیسک‌ها، ساختارهایی هستند که در شکل هر دو زانو شبیه به هلال هستند و وظیفه اصلی آنها به حداقل رساندن اصطکاک با عمل به عنوان یک بالشتک بین استخوان ران و ساق پا است. مینیسک‌ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. از آنجایی که زانوها یکی از متحرک‌ترین مفاصل بدن هستند، آسیب‌های مینیسک شایع هستند. پارگی مینیسک با افزایش سن و همچنین پارگی مینیسک آسیب دیده، قابل مشاهده است. پارگی‌مینیسک یک مشکل سلامتی ارتوپدی است که به ویژه در افرادی که زندگی فعالی دارند مانند ورزشکاران شایع‌تر است.

پارگی مینیسک وضعیتی است که در آن ساختار غضروف زانو آسیب می‌بیند. در شرایط عادی، بافت‌های مینیسک الاستیک هستند و می‌توانند مقدار مشخصی بار را تحمل کنند. دیده می‌شود که پارگی مینیسک معمولاً در نتیجه یک حرکت ناگهانی ایجاد می‌شود. به طور کلی، حرکات ناگهانی بالاتنه در حالی که پا ثابت است می‌تواند بار روی زانو را افزایش دهد. علاوه بر این، بلند شدن یا خم شدن ناگهانی هنگام نشستن نیز می‌تواند باعث پارگی مینیسک شود.

علائم پارگی مینیسک چیست؟

وقتی علائم پارگی مینیسک ذکر می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد درد و گرفتگی است. اگرچه این دردها معمولاً در قسمت‌های داخلی و خارجی زانو هستند، اما بیماران مبتلا به پارگی در پشت مینیسک ممکن است درد پشت زانو را نیز تجربه کنند. علاوه بر این، علائمی که در افراد مبتلا به پارگی مینیسک دیده می‌شود نیز ممکن است بسته به محل آسیب متفاوت باشد. برخی از این علائم را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

• ادم در زانو همراه با پارگی مینیسک
  • دردی که در هنگام حرکت افزایش می‌یابد و در هنگام استراحت کاهش می‌یابد.
  • دشواری در انجام حرکاتی مانند کشیدن زانو
  • بسته به میزان آسیب، احساس قفل شدن، گیر افتادن و بی حرکتی در زانوها
  • ایجاد صدایی از زانو هنگام حرکت
  • دردی که با ورزش بدتر می‌شود.
  • درد متناوب شبیه به احساس چاقو زدن
  • مشکل در چمباتمه زدن یا ایستادن
  • ضعیف شدن عضلات زانو به دلیل درد

انواع پارگی مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک انواع مختلفی دارد. آسیب‌هایی که در مینیسک ایجاد می‌شود معمولاً در اثر ضربه ایجاد می‌شود، اما احتمال پارگی مینیسک به دلیل دژنراسیون در گروه سنی بالا وجود دارد. دیده می‌شود که آسیب‌های مینیسک ناشی از تروما معمولاً در نتیجه یک حرکت ناگهانی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، در صورت وارد آمدن ضربه خارجی به زانو، مانند سقوط یا تصادف، ممکن است پارگی در مینیسک ایجاد شود. علاوه بر اینها، در نتیجه از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و دوام مفاصل با افزایش سن، ممکن است پارگی مینیسک دژنراتیو در اثر ضربات کوچک به زانو ایجاد شود. انواع پارگی مینیسک نیز متفاوت است. تصمیم گیری در مورد نوع پارگی در مرحله درمان بسیار مهم است. برخی از انواع پارگی مینیسک به شرح زیر است:

پارگی افقی

این نوع پارگی‌های مینیسک معمولاً پارگی‌هایی هستند که به دلیل تحلیل رفتن زانو در سنین بالا ایجاد می‌شوند. از آنجایی که این پارگی‌ها در طول تصویربرداری موازی دیده می‌شوند، به آنها پارگی‌های افقی می‌گویند. در این نوع پارگی مینیسک به دو قسمت فوقانی و تحتانی تقسیم می‌شود.

پارگی طولی

برخلاف پارگی‌های افقی، این نوع پارگی‌ها، ظاهری عمودی دارند و معمولاً در اثر ضربه در افراد زیر ۴۰ سال ایجاد می‌شوند. این پارگی‌ها اغلب در ورزشکارانی که آسیب رباط صلیبی قدامی دارند، دیده می‌شود.

پارگی شعاعی

این نوع پارگی معمولا در اثر ضربه ایجاد می‌شود. پارگی‌های شعاعی از مینیسک داخلی شروع می‌شود و به اطراف گسترش می‌یابد.

پارگی دسته سطلی

نوعی پارگی مینیسک شبیه به پارگی طولی است. معمولا در مینیسک داخلی رخ می‌دهد.

پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک چیست؟

روش‌های مورد استفاده در درمان پارگی مینیسک با توجه به نوع پارگی متفاوت است. پارگی‌های دژنراتیو که با افزایش سن ایجاد می‌شوند، اغلب نیازی به درمان ندارند. ملاک اصلی در اینجا این است که بیمار بتواند درد را تحمل کند و در انجام کارهای روزانه خود مشکلی نداشته باشد. در غیر این صورت، چنین پارگی‌هایی نیز باید درمان شوند. پس از انجام تجزیه و تحلیل دقیق، پزشکان متخصص در این زمینه ممکن است بیمار را به بخش فیزیوتراپی هدایت کنند. با این حال، فیزیوتراپی برای هر پارگی مینیسک مناسب نیست. در این مورد از روش‌های جراحی در درمان استفاده می‌شود. به خصوص در بیماران زیر ۴۰ سال، روش‌های جراحی برای حفظ غضروف بسیار موثر است. در حالی که پارگی مینیسک قبلاً با روش‌های جراحی باز درمان می‌شد، اکنون می‌توان این عمل‌ها را با عمل‌های بسته به نام جراحی آرتروسکوپی انجام داد.

درمان مینیسک چقدر طول می‌کشد؟

در پارگی‌های مینیسک که نیاز به جراحی دارند، پزشکان متخصص می‌توانند در دو نوع مینیسک در حین جراحی مداخله کنند. اولین مورد حذف مینیسک آسیب دیده است. این وضعیت در ادبیات پزشکی مینیسککتومی نامیده می‌شود. پس از مینیسککتومی، بیماران پس از حدود ۴ هفته می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردند. در روش دیگری که در حین جراحی اعمال می‌شود، مینیسک آسیب دیده با بخیه ترمیم می‌شود؛ در این حالت ممکن است دوره نقاهت بیمار کمی بیشتر طول بکشد. در عرض ۱۲ هفته، بیمار می‌تواند به کار روزانه خود بازگردد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید : آیا جراحی مینیسک زانو سخت است ؟

پیوند مینیسک چیست؟

پیوند مینیسک روشی است که می‌تواند پس از عمل‌هایی که مینیسک با جراحی برداشته می‌شود یا قسمت کوچکی از آن باقی می‌ماند، ترجیح داده شود. در پیوند مینیسک بافت مینیسک مناسب برای آناتومی زانوی فرد با روش بسته به داخل زانو منتقل می‌شود. به خصوص در بیماران جوان از پیوند مینیسک برای حفظ غضروف استفاده می‌شود.

چگونه از پارگی مینیسک جلوگیری کنیم؟

دلیل اصلی پارگی مینیسک ممکن است این باشد که عضلات اطراف زانو به اندازه کافی قوی نیستند. انجام ورزش‌هایی که عضلات زانو را تقویت می‌کند می‌تواند برای جلوگیری از پارگی مینیسک مفید باشد. علاوه بر این، اضافه وزن همچنین می‌تواند باعث پارگی مینیسک شود، زیرا بار زیادی بر روی زانو وارد می‌کند. به همین دلیل، رسیدن به وزن ایده آل با کاهش وزن، خطر پارگی مینیسک را به حداقل می‌رساند.

همچنین با رایج‌ترین ورزش برای زانو درد آشنا شوید!

بعد از جراحی مینیسک چه اتفاقی می‌افتد؟

در برخی موارد، پس از جراحی مینیسک، ممکن است به بیماران توصیه شود که فیزیوتراپی را شروع کنند یا تمرینات مناسب برای تقویت عضلات زانو انجام دهند. از آنجایی که در گذشته از روش‌های جراحی باز در جراحی‌های مینیسک استفاده می‌شد، از بیماران خواسته می‌شد تا مدت معینی زانوهای خود را تکان ندهند، اما امروزه بیماران می‌توانند پس از عمل‌هایی که با روش آرتروسکوپی انجام می‌شوند، به کارهای روزمره خود بازگردند. با این حال، ممکن است تا ۳ ماه طول بکشد تا ورزشکاران دوباره ورزش را شروع کنند.